Idrettsglede for alle

Om klubben

Vang Skiløperforening

Vang Skiløperforening er et av de største idrettslagene i innlandet med over 700 medlemmer fordelt på 4 grupper – langrenn, alpint, hopp og sykkel.

Som en paraplyorganisasjon for flere ulike grener, lange tradisjoner og mye arrangementserfaring, har vi et mangfold og et støtteapparat som er unikt og som mange misunner oss. Visjonen til Vang Skiløperforening er å stimulere barn, ungdom og voksne til å delta i aktiviteter i et godt miljø hvor alle kan trives, og hvor de skal ha muligheten til å oppleve glede og mestring gjennom fysisk utfoldelse.

Under kan du lese om klubben, som har betydd så mye for mange i Vang og Hamar i over 100 år.

Vang Skiløperforening ble stiftet i 1902. Skiløperforeningen etterfulgte Vang Skilag som ble stiftet i siste halvdel av 1800-tallet. Den første formannen var Karl Diesen, og det første hopprennet i Vang Skiløperforenings regi ble arrangert i Skjesetbakken i februar 1902. Vinner av yngste klasse ble Einar Busterud, bestefar til ordfører Einar.

Det gikk stort sett i hopp de første årene, man måtte være 20 år for å få lov til å få starte i langrenn. Den første Vang-hopperen som hevdet internasjonalt var Mikkel Bakken. Torstein Gundersen var annen Vangsokning som også hadde gode internasjonale resultater i hopp.

Arne og Kåre Busterud deltok internasjonalt i hopp, langrenn og kombinert, og vant kongepokaler i 30-åra.

Ski var naturligvis en stor idrett i Vangs-bygda i hele forrige århundre, det er blitt registrert ikke mindre enn 33 hoppbakker i Vang. Gjørsliberget var en av landets største hoppbakke når den ble åpnet i 1927, langrennsløyper var det overalt.

Etter krigen ble Olaf Dufseth den første Vangsokning som gjorde seg bemerket med gode internasjonale resultater i kombinert og langrenn. Han vant også 17 klasseseire i Birkebeinerrennet. Andre kjente navn i 50- og 60-årene var Leo Busterud, kongepokal i kombinert i 1953. Tore Aaberg var også en god hopper i 50-åra.

Den beste guttehopperen i Norge gjennom alle tider var kanskje Arve Kristiansen, han vant hovedlandsrennet 5 år på rad. Willy Johansen har hoppet aktivt for Vang Skiløperforening snart 50 år, med en 3. plass i NM stor bakke 1966 som beste plassering. Han har senere vunnet en rekke veteran-mesterskap, både norske og internasjonale.

Mikkel Dobloug, ble norgesmester i kombinert 1966, og deltok i flere VM og OL. Han var Vangs siste senior-norgesmester og internasjonale løper før Audun Grønvold slo igjennom som alpinist. Audun ble tredobbel norgesmester junior 1995. han har stått på pallen i utfor og ble norgesmester i 2003 i samme gren, dette er en utrolig god prestasjon da vi vet at alpint er en gren som nesten hele verden satser på.

Vang har for tida løpere som hevder seg i langrenn og alpint i aldersbestemte klasser. Det er ikke mange klubber som har like god bredde og mange topper i aldersbestemte klasser som Vang Skiløperforening med flere norgesmestere de siste årene. Dette er et resultat av langsiktig arbeid med de mange rekrutter som møter opp i Lierberget og Gåsbu og driver sin idrett på alle nivåer. Moderne anlegg med mange gode støttespillere gir etter hvert gode resultater. Dette beviser at Vang Skiløperforening ikke bare er en arrangørklubb, men vi er stolte av å ha arrangert følgende store arrangementer:

• Aktivitetene i dag er langrenn, alpint, hopp og sykkel
  • Vang Skiløperforening har fostret mange norgesmestere og vunnet flere kongepokaler opp gjennom årene (Mikkel Dobloug, Audun Grønvold m.fl.)
  • Audun Grønvold ble Vang Skiløperforenings første olympiske medaljevinner med sin bronsemedalje i skicross under OL i Vancouver 2010
  • Med 700 medlemmer, 120 aktive langrennsløpere og 110 barn på skileik, er Vang Skiløperforening den største klubben i Hedmark Skikrets
  • De senere årene har Vang Skiløperforening fostret sterke løpere som blant andre Tore Martin Søbak Gundersen med gode plasseringer både i Norgescup og Skandinavisk cup på seniornivå
  • Tidligere har juniorene Ragnhild H. Karset og Tony Gjendahl markert seg sterkt i blant annet Norgescupen (de 30 beste guttene og de 15 beste jentene i sine klasser kommer til finalen)

Vang skiløperforening har lang historie som arrangørklubb

Vang Skiløperforening er stolt og tradisjonsrik arrangør av flere store renn, fra 1960-tallet og frem til i dag:

• 1963 NM junior
  • 1973 NM senior
  • 1977 NM senior
  • 1986 NM senior
  • 1988 NM senior
  • 1989 VM junior
  • 1990 Holmenkollrennene i langrenn
  • 1992 Holmenkollrennene i langrenn
  • 1997 NM junior
  • 2000 NM senior
  • 2002 NM senior (2.del)
  • 2005 Holmenkollmarsjen
  • 2007 NM junior
  • 2009 Holmenkollen Skimaraton
  • 2013 NM senior (del 1)
  • 2014 Hovedlandsrennet
  • 2016 Junior NM

Klubbens langrennstadion, Gåsbu Langrennsenter, er et moderne skianlegg, med mange fine løypetraseer, lysløype, skileik- og akeanlegg med mer.

Visjon

Vang Skiløperforening ønsker å stimulere barn, ungdom og voksne til å delta i skiaktiviteter i et godt miljø hvor alle kan trives, og hvor de skal ha muligheten til å oppleve glede og mestring gjennom fysisk utfoldelseHovedmålsettingen er at Vang Skiløperforening fortsatt skal være den klubben i Hedmark Skikrets med flest og gladeste utøvere, den samlet sett største aktiviteten og de samlet sett beste resultatene. Denne visjonen skal oppnås gjennom:

• Intensivt rekrutteringsarbeid.
  • Prioritering av arbeidet med å unngå frafall av medlemmer på de ulike alderstrinn.
  • Samarbeid og helhetstenkning i og mellom gruppene og hovedlaget, og andre skiklubber i nærområdet.
  • Økonomien i klubben skal sikres gjennom dugnadsarbeid, tilskudd, ulike arrangementer og sponsorinntekter.